Svatební koordinátorky jsou profesionálové v navrhování a realizaci dokonalého svatebního dne. Pokud je ale vaše svatba ménší tak se bez koordinátorky docela jistě obejdete. Jak na svatbu bez koordinátorky? To se dočtete v tomto článku, kde shrnu do několika bodů základní tipy, jak si zorganizovat skvělou svatbu.
Peníze až na prvním místě
Pro páry s omezeným rozpočtem, které plánují jednoduchý obřad a hostinu, nemusí být najmutí svatební koordinátorky tím nejlepším využitím vašich prostředků. Proces plánování svatby je jen tak složitý, jak si ho uděláte, a spousta párů má nezapomenutelnou a krásnou svatbu i bez pomoci svatební koordinátorky.
Ne každý pár potřebuje nebo chce svatební koordinátorku. Pokud pracujete s malým rozpočtem, je třeba tyto peníze rozdělit opravdu efektivně. A ve většině případů utrácet velkou část malého rozpočtu za svatební koordinátorku prostě nedává smysl.
Pokud uvažujete nad svatební koordinátorkou, tak na ní rozhodně nešetřete. Najměte si profesionála s dobrými referencemi. Svatby fotím přes 10 let a setkávám se jak s profíky, tak začínajícími amatéry. Profesionální koordinátorka se vám o svatební den skutečně postará tak, abyste měli minimum starostí. Setkal jsem se ale s koordinátorkami, které prakticky celou svatbu proseděly s drinekm v ruce a když jsem se byl zeptat, jestli mi půjde pomoct zorganizovat skupinky na focení, tak mi jedna slečna odvětila:”Však ty si poradíš, zlato.” Proto vybírejte s rozmyslem a na základě hodnocení předchozích párů.
Pokud se ale nechystáte najmout si svatební koordinátorku, je zde několik věcí, které byste měli mít na paměti, aby vaše svatba proběhla hladce.
1. Vše si dobře zorganizujte
Budete dostávat hromady mailů. Budete si psát se svatebními dodavateli, s restaurací, s cateringem, svatebním fotografem, svatebním kameramanem, vizážistkou a samozřejmě také s hosty a rodinou. V e-mailové korespondenci se snadno ztratíte. Koordinátorky mají v komunikaci vždy systém a pomáhají si také excelovými tabulkami.
Vemte si z nich příklad a snažte se mít v poště pořádek. Veďte si hlavní seznam úkolů, které je třeba v průběhu plánování splnit a do kalendáře si přidávejte data a termíny. Mnoho párů zjistilo, že vytvoření samostatné e-mailové adresy pro veškerou komunikaci související se svatbou jim pomáhá oddělit e-maily týkající se plánování svatby od pracovních a osobních e-mailů, které se mohou rychle nahromadit.
2. Rezervujte si svatební dodavatele včas
Svatební koordinátorky mají dlouhé seznamy dodavatelů, které mohou oslovit na poslední chvíli. Pokud si na svůj velký den nenajímáte svatební koordinátorku, je lepší, když se dodavatelům ozvete s dostatečným předstihem před svatebním dnem a ideálně před svatební sezónou, která je v Česku nejsilnější od června do září.
Včasná rezervace vám pomůže zajistit, že dostanete dodavatele, které chcete, a sníží stres v měsících a týdnech před svatbou, jakmile budete vědět, že vaši dodavatelé jsou zarezervovaní.
3. Věnujte plánování několik hodin každý týden
Plánování svatby je práce, a pokud za ni nezaplatíte penězi, zcela jistě za ni zaplatíte časem. Nechcete, aby vám plánování svatby ovládlo život, ale zároveň musíte mít věci hotové v termínu. Věnujte plánování svatby hodinu nebo dvě denně a/nebo kus času o víkendu. Tímto způsobem se sice stále posouváte kupředu, ale nepohltí to váš život a sníží to stres před samotným velkým dnem.
4. Určete někoho jako manažera svatebního dne
Očekává se, že zažijete alespoň trochu předsvatebního stresu. Čeká vás milion rozhodnutí, smluv, které musíte podepsat, a e-mailů, na které musíte reagovat. Stresu ve svatební den se však můžete zcela vyhnout, pokud určíte někoho, kdo se o všechno postará v den samotné svatby.
Nemusí dělat všechno za vás, ale potřebujete někoho jako kontaktní osobu, která může rozhodovat vaším jménem.
Manažerem svatebního dne by měl být někdo, komu důvěřujete, že udělá rozhodnutí, které byste udělali vy, aniž byste se musel dotyčný ptát. Často se této role ujmou svědkové. Ti se starají jak o průběh svatby a zábavu, tak mohou řešit naléhavé situace, jako je zrušení cateringu nebo zajištění alternativy k Dj, který z nějakého důvodu nemůže přijet.
5. Vyhledejte rady profesionálů
Nechcete získávat informace o plánování od jiných párů, to fakt ne. Věřte mi, že rady od párů, kterých je plný Facebook, jsou mnohdy hodně zavádějící.
Páry jsou odborníky pouze na plánování své vlastní svatby, zatímco svatební koordinátoři mají často za sebou desítky a stovky různých typů svateb. Doporučuji tedy sledovat blogy svatebních koordinátorek nebo blogy jiných svatebních dodavatelů, abyste získali potřebné tipy a rady.
Já sám mám za sebou více než 400 svateb a tak si troufám tvrdit, že vám poradím mnohem lépe, než nevěsta, která má za sebou jedinou svatbu a to svoji.
6. Dejte na zkušenosti, doporučení a reference prodejců a dodavatelů
Svatební průmysl je jeden malý svět bez ohledu na to, kde se berete, a mnoho vašich dodavatelů spolupracovalo navzájem s mnoha dalšími dodavateli na předchozích svatbách. Pokud potřebujete doporučení na hudebníka, kouzeníka, vizážistknu nebo floristku, je pravděpodobné, že vás váš fotograf nebo jiný dodavatel může nasměrovat správným směrem.
Garantuji vám, že vám každý dodavatel rád a ochotně poradí a nasměruje vás správnou cestou. Každý dodavatel chce spolupracovat na pohodové a povedené svatbě a udělá vše pro to, aby taková svatba byla i ta vaše.
Já sám vám vždy doporučím dle svého svědomí tu nejlepší floristku, protože prostě chci, aby výzdoba na fotkách byla dokonalá a abyste byli spokojení. To samé bude jistě platit i o ostatních svatebních dodavatelích.
7. Pečlivě si projděte smlouvy
Svatba je velká investice. Většina vašich dodavatelů vyžaduje smlouvu a často i alespoň částečnou zálohu, aby zajistili zboží nebo službu. Před podpisem si pečlivě přečtěte všechny smlouvy, abyste přesně věděli, do čeho jdete, pokud jde o nevratné zálohy, zrušení, přesčasy a cestovní poplatky atd.
8. Důvěřujte svým dodavatelům
Nervozita je normální. Na druhou stranu vaši dodavatelé často pracují na desítkách svateb ročně a přesně vědí, jak provést bezchybně svou práci. Proto jste si je přece najali! Pokud se potřebujete ujistit, ptejte se předem, ale zároveň věřte, že vědí, co dělají.
Na druhou stranu, pokud si najmete catering, který je vyhlášený svými grilovanými specialitami a vy po nich budete chtít veganský raut, asi trochu narazíte.
9. Jděte s proudem a nechte evěci plynout.
Ve svatební den se vždycky stane něco, co jste neplánovali nebo nečekali. Nejlepší, co můžete udělat, když se to stane, je nadechnout se, přijmout to a prostě z toho vytěžit to nejlepší. Pokud se těmito drobnostmi necháte vyvést z míry, můžete být příliš vystresovaní na to, abyste si užili jeden z nejlepších dnů svého života.
Hodinu před obřadem dejte svůj telefon někomu jinému. Každý, kdo se vás snaží kontaktovat hodinu před tím, než půjdete k oltáři, by měl buď přesně vědět, kde jste, nebo to může počkat. Zachovejte klid, uvolněte se a užijte si tento neuvěřitelně výjimečný den.